Schetsopdrachten
OpTrek
heeft aan acht kunstenaars een schetsopdracht gegeven. Op 24
mei
2003 vond
een informatiedag plaats. Stedebouwkundige
Jeroen Geurst, van architectenbureau Geurst&Schulze b.v.,
Ogun Mellek, voormalige bewoner van Transvaal, en Nicole Teuwse
van Stichting Boog (organisatie voor samenlevingsopbouw) vertelden
over hun visie op de wijk. Tijdens en wandeling door de buurt
hebben de kunstenaars zich verder georiënteerd in de wijk.
De kunstenaars hebben nu drie maanden de tijd hun projectvoorstellen
te ontwikkelen. Eind september 2003 zullen de projectvoorstellen
publiek worden gepresenteerd.
In 2004 zullen enkele van de ideeën worden gerealiseerd.
Korte omschrijving kunstenaars:
Tatsurou
Bashi (Tazro
Niscino, Japan)
is in zijn werk gefascineerd door details in de openbare ruimte die hij door
zijn werk in een andere context plaatst. Rond sculpturen, monumenten of straatverlichting
bouwt hij ruimtes, die ingericht zijn als privé – woonkamers; volledig
met boekenkast en stoelen. Door deze verschuiving van buiten naar binnen vindt
een waarnemingsverandering plaats en richt hij de aandacht op alledaagse dingen,
die vaak niet (meer) worden waargenomen. Verder onderzoekt hij de betekenis van
een plek door voorwerpen uit het centrum van de stad naar de periferie te verplaatsen.
Klik
hier voor zijn plan...
Guy
Bahir (Israël -Nederland) is geïnteresseerd
in de stad als levend organisme. Hij werkt met het materiaal
wat
de stad aan hem geeft. In zijn werk, wat de vorm van tijdelijke
sculpturen heeft, is vaak een spanning tussen opbouw en afbraak
aanwezig; of gecontroleerde constructies en ongeplande chaos.
Hij heeft bijvoorbeeld uit oude bakstenen heel fragiele constructies
gebouwd, die zonder enig cement overeind konden staan.
Klik
hier voor zijn plan...
Helmut
Dick (Duits-Nederlands) is geïnspireerd door individueel
en collectief gedrag in de maatschappij. Dit gedrag kan voor
hem naast de algemene acceptatie ook een bepaalde gekte inhouden.
Hij probeert vanuit deze gedachte belangrijke elementen uit zijn
eigen leven te verwerken met het doel dubbelzinnige situaties
te creëren die een eigen of eigenzinnige poëzie laten
zien.
In Berlijn maakte hij het werk: ‘saladeveld zo groot als
een flatgebouw’. Hij plantte in de schaduw van een flatgebouw
een saladeveld waarvan hij later de kroppen weer verdeelde onder
de bewoners.
De situaties van zijn werk zijn getekend door humor en absurditeit,
alledaagse dingen verlaten hun bekende terrein zodat nieuwe betekenislagen
kunnen ontstaan.
Klik hier voor zijn
plan...
Wapke
Feenstra (Nederland)
voor haar is de relatie tussen mens en omgeving belangrijk.
Het gaat om de gekleurde subjectieve
relatie met de omgeving en met name om het mentale beeld dat
men daarvan heeft. Zij ontwikkelt (vaak samen met een team) visuele
structuren die recht doen aan individuele observaties en visuele
eigenschappen van een plek. Met haar werk biedt zij kleine rituelen
en/of visuele catharsis waarbij het specifieke en het algemene
zo worden vermengd dat er een nieuw beeld ontstaat. Zie voor
de stadsgezichten o.a. de internetwerken www.cbk.dordt.nl en
www.woefwoef.nl Ook de kunst zelf wordt door Feenstra gezien
als omgeving, als een historisch beladen en een persoonlijk ervaren
omgeving.
Klik hier
voor haar plan...
Petra
Gerrits (Rotterdam) “Situaties
in de publieke ruimte in brede zin, maar in het bijzonder die
in de marginale overblijvende
ruimten, vormen het uitgangspunt voor het onderzoek van Petra
Gerrits. Ruimten die ongepland ontstaan tijdens het ontwikkelen
van stedelijke omgeving. Door haar onderzoek signaleert zij de
fricties die in de loop van de tijd zijn ontstaan tussen de planning
en het gebruik van de ruimte, en benadrukt deze in haar werk.
(…) Ze is op zoek naar verschillende sporen die de consequentie
zijn van zowel bewust als onbewust gebruik van deze openbare
plekken. Haar projecten zijn een reactie op de gevonden eigenaardigheden
in de ruimten waar luwte de spelbreker is tussen functie en gebruik”.
(einde citaat)
Klik
hier voor haar plan...
Tilmann
Meyer-Faje (Duits-Nederlands) houdt zich bezig met het verschil
tussen
de taal waarmee gebouwen worden beschreven en
hun daadwerkelijke verschijningsvorm. Dit leidde onder meer tot
een aantal rondleidingen in stedelijke omgevingen (Mozart-really,
Mannheim, 2001). Hij is geïnteresseerd in de differentie
van de verschijning van realiteit: wat zien wij, wat is echt,
hoe komt betekenis tot stand en hoe wordt erover gecommuniceerd?
Hoe wordt in stadsvernieuwingsgebieden door stedenbouwkundigen
over plannen gepraat? Hoe worden deze in het openbaar gepresenteerd
en wat betekenen zij in de realiteit? In de laatste jaren heeft
hij voornamelijk rondleidingen in de openbare ruimte gegeven.
Klik
hier voor zijn plan...
PIEK (Nederland – Sri
Lanka) werkt als Duo. Zij zijn in hun werk bezig met de spanningen
die ontstaan in een multiculturele
samenleving. Globalisatie en de verschillen van de religies zijn
vaak hun thema.
Voor een kunstopdracht in Meppel, met de vraag meer leven in
het ‘dode water’ van een gracht te brengen, werd
door hun een gat in de wateroppervlakte van de gracht gemaakt
en het geld voor de opdracht naar India gestuurd om daar ter
plekke een waterproject te financieren.
Klik
hier voor hun plannen...
Ahmet
Polat (Turks - Nederlands) fotografeert Turkse gemeenschappen,
hun
leefwijze
en hun omgang met integratie. Hij is geïnteresseerd
in de verhalen van de tweede en derde generatie migranten. Zijn
motivatie haalt hij uit de eigen zoektocht naar zijn wortels
in de Turkse cultuur. Tijdens het werkproces ontstaan ook gesprekken,
die hij later probeert te verwerken door beeld en taal te combineren.
Klik
hier voor zijn plan...
|