Nederland
leeft met sloop
Een project van Tilmann Meyer-Faje
Van
10 juni t/m 4 juli 2004
Iedereen
heeft het wel eens gezien: een groot billboard op een braakliggend
terrein
met de afbeelding van een gelukkige vrouw
met kind en een daadkrachtig, vooruitblikkende man ernaast. Voor
een bepaalde tijd is dit beeld de enige voorbode die laat merken
dat op deze plek iets ingrijpends gaat gebeuren. Volgens deze
boodschap zullen hier veel mensen in de toekomst hun geluk gaan
vinden…Aannemers sparen kosten nog moeite om dit soort
reclame te plaatsen. Al lang voor aanvang van de werkzaamheden
moeten zij het benodigde aantal kopers voor de geplande nieuwbouw
winnen. En als koper laten we ons graag verleiden door droombeelden
van een mooiere wereld…
De
kunstenaar Tilmann Meyer-Faje is in zijn werk geïnteresseerd
in de functie en de mechanismen van reclame. Ons dagelijks leven
is in zijn ogen gebaseerd op mediabeelden waardoor onze waarneming
van de werkelijkheid meer en meer vervormt. Wat is echt? Wat
voor toekomstbeelden streven we na? Door wie zijn die gevormd?
Ook in de stedenbouw komen we deze beelden tegen b.v. in de taal
van projectontwikkelaars en hun communicatie naar buiten toe.
Hoe wordt in stadsvernieuwingsgebieden door stedenbouwkundigen
over plannen gepraat? Hoe worden deze in het openbaar gepresenteerd
en wat betekenen zij in de realiteit?
In
de Haagse stadsvernieuwingswijk Transvaal gaat Meyer- Faje
op uitnodiging van het mobiele projectbureau OpTrek een grote
hoeveelheid makelaarsborden bevestigen aan dichtgetimmerde huizen.
Met verschillende afbeeldingen en teksten wordt op deze borden
niet geworven voor de koop maar juist voor de afbraak van deze
panden. De borden lijken erg op reclame die we gewend zijn om
te zien. Maar door subtiele verschillen in de afbeeldingen en
de slogans die hij gebruikt wordt onze waarneming even in verwarring
gebracht en weer op scherp gesteld.
Voor
vragen, reacties of opmerkingen klik
hier...
Meer foto's
|