Omstreden kunstwerk na week al verwijderd
Door
Gerard van den IJssel
CENTRUM - Precies een week heeft het opvallende kunstwerk
van de Japanse Tadashi Kawamata het volgehouden. Op last
van de brandweer is de houten betimmering aan een slooppand
in de wijk Transvaal inmiddels verwijderd. Ondanks deze
tegenslag lijkt de promotiestunt van het kunstenaarscollectief
OpTrek geslaagd.
OpTrek is een tijdelijke projectorganisatie die vanuit een
reizend kantoor in de wijk Transvaal kunstprojecten wil starten.
De
kunstenaars begeleiden daarmee op geheel eigen wijze de sloop
van een groot deel van de oude arbeiderswijk. Transvaal ondergaat
in de komende jaren een stedenbouwkundige transformatie. door
grootschalige sloop en nieuwbouw. De kunstenaars Leontine Lieffering,
Annechien Meier, Sabrina Lindemann en Marjan Schoenmakers voelen
zich betrokken bij deze ingrijpende veranderingen. "Daarom
nodigen wij andere kunstenaars uit om de grote wijzigingen
in de wijk als onderwerp te nemen voor kunstwerken," vertelt
Marjan Schoenmakers. "Het houten werk van Tadashi Kawamata
was daarvan het eerste voorbeeld." De Japanner volbracht
zestien jaar geleden zijn eerste grote project op een slooppand
aan het Spui. Op de plek waar nu het Theater aan het Spui staat,
timmerde Kawamata met sloophout als het ware een tweede huid
rond het pand. In de jaren daarna werd deze manier van werken
zijn handelsmerk. In het Centrum voor Beeldende Kunst Stroom
aan het Spui is momenteel een foto-expositie te zijn met een
overzicht van alle 32 projecten die hij sindsdien heeft uitgevoerd.
Toen de kunstenaars van OpTrek hoorden van die tentoonstelling,
ontstond al snel het plan om de Japanner naar Transvaal te
halen. "Omdat pas anderhalve week geleden de toezegging
binnenkwam, bleek er niet genoeg tijd te zijn voor het aanvragen
van een vergunning. Naar klachten over de gevaarlijke situatie
nam de brandweer daarom afgelopen week een kijkje bij het kunstwerk.
Die droeg ons vervolgens op het werk weer te verwijderen. Dat
is afgelopen zondag gebeurd." Een week eerder waren tien
mensen een volle dag aan het werk om het sloophout niet alleen áán
de gevel van het pand te bevestigen maar ook binnen in de woning
aan de Scheepersstraat. Als een levend wezen kronkelt het hout
zich door het pand. De kleine portiekwoning transformerend
tot een museumzaal op locatie. Van buiten was niet echt duidelijk
wat Kawamata met het kunstwerk bedoelde. Buurtbewoners dachten
in eerste instantie aan een slordige uitvoering van een dichtgetimmerd
pand. Voor de mensen die de moeite namen binnen een kijkje
te nemen, werd wel duidelijk dat het project de term kunst
verdiende. Met de beslissing van de brandweer is voor kunstenares
Marjan Schoenmakers het verhaal nog niet ten einde. "Ik
ga nu een officiële vergunningprocedure starten. Misschien
dat we het over een paar maanden weer terug mogen hangen." OpTrek
houdt kantoor in huizen die in afwachting van de sloop reeds
door de bewoners zijn verlaten. Wanneer de plek aan de beurt
is voor sloop gaat OpTrek verder naar een volgende locatie.
De kunstenaars blijven tot maart 2002 aan de Scheepersstraat
gevestigd. Het volgende kunstinitiatief wordt een film- en
video- project.
De Posthoorn (30 oktober 2002)
|