Exposities ‘Onherstelbaar
Verbeterd’
Resultaat
is niet per se draagbaar
door
Roos van Put
Stel,
je hebt een favoriete broek, helaas met een enorme scheur ter hoogte
van
de bilpartij. Kilootje er bij, even bukken en
jawel, dat was het einde van je geliefde pantalon. Dit kledingstuk
kun je met goed fatsoen niet meer aan, herstellen is ook uit
den boze omdat je het oplappen altijd zult zien, maar je kunt
er ook er geen afscheid van nemen. Wat te doen? Werkeloos in
de kast laten hangen of ga je naar het mobiele naaiatelier met
de dichterlijke naam 'Onherstelbaar Verbeterd' van de José den
Hartog en Lynn Buma. Kies je voor het laatste, dan zul je de
oude broek niet meer terug herkennen nadat deze door de dames
onder handen is genomen. Daarentegen ben je wel een origineel
kledingstuk rijker dat bovendien draagbaar is.
De kunstenaars kijken niet alleen naar de stof die ze voorhanden
hebben, maar ook de indruk die de eigenaar van het kledingstuk
maakt, is van betekenis. In het geval van de geliefde broek met
scheur, zouden ze voor de vrouw in kwestie - op basis van de
verschijning en uitstraling - er een rok met een queue de Paris
van hebben gemaakt. Lynn Buma: "Dan knippen we de pijpen
er af en maken een nieuw kledingstuk. Onherstelbaar verbeterd
dus." José den Hartog (bedenkster van het mobiele
naaiatelier): "We zijn eigenlijk met 'Onherstelbaar Verbeterd'
als grap begonnen. We vonden het zelf heel erg leuk om op die
manier met kleding bezig te zijn en tijdens de dagen dat we in
het mobiele atelier werken, zoals bijvoorbeeld op het festival
Lowlands, hebben we samen veel plezier. En we merken dat mensen
heel erg enthousiast zijn als ze hun oude kledingstuk weer komen
ophalen."
Ter illustratie toont zij foto's van vóór en na
de behandeling van 'Onherstelbaar Verbeterd'. Zo is in een kort,
saai, voorspelbaar spijkerjasje de schaar gezet, ongeveer ter
hoogte van de maag en de eigenaar heeft zich trots laten fotograferen
in het onherstelbaar verbeterde kledingstuk, dat nu een lange
jas is geworden, met aan de zoom een afbeelding van het melkmeisje
van Vermeer."Dat was een geborduurde lap die ik er tussen
heb gezet", aldus José den Hartog. Lynn Buma vult
aan: Er zitten echt wel goede items tussen die best in een winkel
verkocht zouden kunnen worden, maar dat is in eerste instantie
niet de bedoeling. Het gaat ons er om dat er dingen uitkomen
waarover wij heel tevreden zijn, maar wie weet waar het allemaal
toe leidt."
Zo vindt ]osé het petje bijzonder dat Lynn maakte tijdens
het openingsfeest van het GEM, Museum voor Actuele Kunst in Den
Haag. "Dat zou best wel in productie genomen kunnen worden.
Lynn heeft een oogje van een pop midden op het petje gezet, echt
geweldig." Ze kijken elkaar aan en beginnen allebei hard
te lachen. "We denken niet commercieel, 'Onherstelbaar Verbeterd'
is laagdrempelig. Of het kunst genoemd wordt of niet maakt ons
niet uit, het is wellicht trendy om je zo als kunstenaar te manifesteren,
maar daar gaat het ons allemaal niet om. We hebben geen pretenties.
We geven ook geen garanties op het resultaat. Dat resultaat is
ook niet per definitie weer draagbaar, die vrijheid willen we
houden. De meeste mensen die een nieuw kledingstuk terug krijgen,
zijn overigens wel vaak tevreden."
SCHALKBURGERPLEIN
'Onherstelbaar Verbeterd' van José den Hartog en Lynn
Buma staat op 14 juni tijdens de Blockparty op het Schalkburgerplein
in Transvaal. Daarna is het mobiele naaiatelier van 14 tot en
met 17 juni gevestigd aan de Wesselsstraat 64. Bewoners kunnen
hun kleding tussen 16.00 en 19.00 brengen. Yvonne van den Broek
fotografeert deelnemende bezoekers met het oude en verbeterde
kledingstuk.
Haagsche Courant (1 juni 2003)
|