Exposities ‘Onherstelbaar Verbeterd’

Resultaat is niet per se draagbaar

door Roos van Put

Stel, je hebt een favoriete broek, helaas met een enorme scheur ter hoogte van de bilpartij. Kilootje er bij, even bukken en jawel, dat was het einde van je geliefde pantalon. Dit kledingstuk kun je met goed fatsoen niet meer aan, herstellen is ook uit den boze omdat je het oplappen altijd zult zien, maar je kunt er ook er geen afscheid van nemen. Wat te doen? Werkeloos in de kast laten hangen of ga je naar het mobiele naaiatelier met de dichterlijke naam 'Onherstelbaar Verbeterd' van de José den Hartog en Lynn Buma. Kies je voor het laatste, dan zul je de oude broek niet meer terug herkennen nadat deze door de dames onder handen is genomen. Daarentegen ben je wel een origineel kledingstuk rijker dat bovendien draagbaar is.
De kunstenaars kijken niet alleen naar de stof die ze voorhanden hebben, maar ook de indruk die de eigenaar van het kledingstuk maakt, is van betekenis. In het geval van de geliefde broek met scheur, zouden ze voor de vrouw in kwestie - op basis van de verschijning en uitstraling - er een rok met een queue de Paris van hebben gemaakt. Lynn Buma: "Dan knippen we de pijpen er af en maken een nieuw kledingstuk. Onherstelbaar verbeterd dus." José den Hartog (bedenkster van het mobiele naaiatelier): "We zijn eigenlijk met 'Onherstelbaar Verbeterd' als grap begonnen. We vonden het zelf heel erg leuk om op die manier met kleding bezig te zijn en tijdens de dagen dat we in het mobiele atelier werken, zoals bijvoorbeeld op het festival Lowlands, hebben we samen veel plezier. En we merken dat mensen heel erg enthousiast zijn als ze hun oude kledingstuk weer komen ophalen."
Ter illustratie toont zij foto's van vóór en na de behandeling van 'Onherstelbaar Verbeterd'. Zo is in een kort, saai, voorspelbaar spijkerjasje de schaar gezet, ongeveer ter hoogte van de maag en de eigenaar heeft zich trots laten fotograferen in het onherstelbaar verbeterde kledingstuk, dat nu een lange jas is geworden, met aan de zoom een afbeelding van het melkmeisje van Vermeer."Dat was een geborduurde lap die ik er tussen heb gezet", aldus José den Hartog. Lynn Buma vult aan: Er zitten echt wel goede items tussen die best in een winkel verkocht zouden kunnen worden, maar dat is in eerste instantie niet de bedoeling. Het gaat ons er om dat er dingen uitkomen waarover wij heel tevreden zijn, maar wie weet waar het allemaal toe leidt."
Zo vindt ]osé het petje bijzonder dat Lynn maakte tijdens het openingsfeest van het GEM, Museum voor Actuele Kunst in Den Haag. "Dat zou best wel in productie genomen kunnen worden. Lynn heeft een oogje van een pop midden op het petje gezet, echt geweldig." Ze kijken elkaar aan en beginnen allebei hard te lachen. "We denken niet commercieel, 'Onherstelbaar Verbeterd' is laagdrempelig. Of het kunst genoemd wordt of niet maakt ons niet uit, het is wellicht trendy om je zo als kunstenaar te manifesteren, maar daar gaat het ons allemaal niet om. We hebben geen pretenties. We geven ook geen garanties op het resultaat. Dat resultaat is ook niet per definitie weer draagbaar, die vrijheid willen we houden. De meeste mensen die een nieuw kledingstuk terug krijgen, zijn overigens wel vaak tevreden."

SCHALKBURGERPLEIN
'Onherstelbaar Verbeterd' van José den Hartog en Lynn Buma staat op 14 juni tijdens de Blockparty op het Schalkburgerplein in Transvaal. Daarna is het mobiele naaiatelier van 14 tot en met 17 juni gevestigd aan de Wesselsstraat 64. Bewoners kunnen hun kleding tussen 16.00 en 19.00 brengen. Yvonne van den Broek fotografeert deelnemende bezoekers met het oude en verbeterde kledingstuk.

Haagsche Courant (1 juni 2003)